صحبت‌های تکان دهنده عیسی کلانتری در مورد چالش آب در ایران:

 

عیسی کلانتری:

اگر سیاست هایمان را عوض نکنیم این کشور را همراه نسل خودمان خواهیم کُشت.

🗣صحبت‌های تکان دهنده عیسی کلانتری در مورد چالش آب در ایران:

⭕از زمان ساسانیان و هخامنشیان تا حدود ۳۵ سال پیش برداشت اضافه از منابع آبی کشور نداشتیم.

⭕در این ۳۵ سال فقط ۱۲۰ میلیارد مکعب آب های شیرین فسیلی صدها هزار ساله که حدود ۷۵% آب های شیرین زیر زمینی بود را مصرف کردیم که حدود ۷۵ میلیارد متر مکعب آن در ۸ سال گذشته بوده است یعنی منابع را تاراج کردیم!

⭕جمعیت را افزایش دادیم غافل از این که این جمعیت باید در یک کشور آباد زندگی کند. بدون توجه به نیازهای جمعیت، منابع کشور را برای رفع نیازها به تاراج گذاشتیم.

⭕امروز هیچ تالاب درون سرزمینی، آب ندارد، از بختگان تا هورالعظیم، گاوخونی و اورميه!
آب های زیر زمینی ما در حال شور شدن است.

⭕ادامه این روند یعنی تخلیه ایران از جنوب البرز تا دریاهای آزاد و از شرق زاگرس تا مرزهای شرقی کشور.

⭕ما امانتدار بسیار بدی برای این تمدن ۷۰۰۰ ساله بودیم.

⭕در استاندارد جهانی هر کشوری که ۲۰% از آب های تجدید پذیرش را هر سال استفاده کند هیچ خطری از نظر منابع آب متوجه اش نیست. اگر ۲۰ تا ۴۰% استفاده شود به شرط مدیریت می توانند در دراز مدت منابع آب را تامین کنند. اما اگر بالای ۴۰% استفاده کنند وارد بحران شده اند. دو کشور در دنیا بالای ۴۰% استفاده می کنند، اولی مصر است با ۴۶% و ایران با ۸۵% ! این یعنی بزودی همه جای ایران مثل گاوخونی خشک خواهد شد. حتی امروز هم دیر شد.

⭕اگر سیاست هایمان را عوض نکنیم این کشور را همراه نسل خودمان خواهیم کشت.

⭕کاری که ما با آب های زیر زمینی می کنیم یعنی دزدی از نسل بعد. یعنی نسل کشی. نه تنها آب شیرین را تمام می کنیم، همه کشور را بیابان می کنیم.

⭕گاوخونی که در زمان قدیم بدون انتقال آب از کارون زنده بود امروز خشک شده. هر چه آب هست در بالادست اصفهان بر می دارند. هر چه صنعت آب بر هست در اصفهان ایجاد کرده اند. نمیشه همه صنایع آب بر را در اصفهان متمرکز کرد. فضای سبز اصفهان از رشت و ساری بیشتر است. نمی شود تا قله کوه صفه در اصفهان درخت کاشت.

⭕دیگر پتانسیل انتقال آب از دیگر حوضه ها را نداریم همین الان در غرب حوضه شامل غرب اصفهان و چهارمحال و بختیاری حداقل باید ۲۵%صرفه جویی انجام شود. نمی شود هر چه آب هست در بالا دست استفاده کنند. ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب این منطقه را بالا دست دزدیده و باید برگرداند، هیچ راه دیگری وجود ندارد.

⭕برای کل کشور احساس خطر می کنم. پتانسیل برداشت بیش از حد از آب های زیرزمینی را نداریم. سال گذشته برای ۴۴ میلیون نفر غذا وارد کردیم، فقط برای ۳۳ میلیون نفر در داخل کشور غذا تولید کردیم و بیش از این توانایی نداریم و اگر فشار بیش از حد وارد شود مرگ سرزمین ایران سریع تر اتفاق خواهدافتاد. امداد اندیشه

حاکم دوبی چه می گوید؟

حاکم دوبی چه می گوید؟

بن راشد در کتاب خود به مبانی نظری مدیریتی و مسئولیت رهبر می پردازد و چگونگی توسعه دوبی و پیشینه فقیر این امارت، تجربه خود و نیاکان ش برای چگونگی توسعه این منطقه را به تصویر می کشد.

تصویر حاکم دوبی چه می گوید؟

به گزارش پرسون، حسین معین آبادی، افکار و دستاوردهای شیخ محمد بن راشد امیر دوبی به عنوان یکی از امیرنشین های هفتگانه امارات متحده عربی جالب توجه است. بن راشد در کتاب خود به مبانی نظری مدیریتی و مسئولیت رهبر می پردازد و چگونگی توسعه دوبی و پیشینه فقیر این امارت، تجربه خود و نیاکان ش برای چگونگی توسعه این منطقه را به تصویر می کشد.

ادامه نوشته

اولین کشور دنیا از نظر امنبت

 اولین کشور دنیا از نظر امنبت

اگر دیدی زنی به تتهایی  و بدون ترس و نگرانی ، در هر ساعتی از  شبانه روز ، بیرون می گردد بدان او در امارات است.  

محمد بن راشد حاکم دبی بر اساس گزارش موسسه گالوپ ، امارات اولین کشور دنیا از نظر امنبت ساکنینش در رفت و آمد شبانه در شهرهایش است.  امنیت یک نعمت است. و آرامش یعنی اطمینان و آسایش و زندگی . 

خداوند این ملک را امن بگردان و جاودانه گردان اسایش و اطمینان را در آن. آمین  

توئیت محمد بن راشد حاکم‌دبی بعد از نشر گزارش موسسه گالوپ در مورد امنیت کشورهای دنیا

موسوی در یک خانه کلنگی زندگی می‌کرد

موسوی در یک خانه کلنگی زندگی می‌کرد 

بهزاد نبوی: در دوران جنگ ما تحریم اقتصادی نداشتیم؛ آن تحریم تسلیحاتی بود

الان مردم سیاست‌های ما را قبول ندارند؛ می‌گویند سیاست‌های شما باعث تحریم شده است 

موسوی تا آخر نخست‌وزیری در یک خانه کلنگی زندگی می‌کرد؛ زندگی‌اش بسیار فقیرانه بود

بهزاد نبوی می گوید: دو توصیه به حکومت دارم؛ یک این که هرچه زودتر مشکل برجام و تحریم‌ها را حل کنند. نه این که این باعث شود همه مشکلات حل شود، نه، بلکه این باعث می‌شود تا حداقل مردم بتوانند نفس بکشند و تا شرایط به حالت نیمه عادی برنگشته یک طرح شبیه سهمیه‌بندی برای تأمین حداقل نیازهای مردم به شکل مدرن اجرائی کنند.

ادامه نوشته

کشف ۹۰ درصد تریاک قاچاق جهان، در ایران

وزیر کشور: 

کشف ۹۰ درصد تریاک قاچاق جهان، در ایران

احمد وحیدی، وزیر کشور در دولت سیزدهم

احمد وحیدی، وزیر کشور در دولت سیزدهم

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، روز سه‌شنبه ۱۸ آبان در نشستی با سفیران کشورهای خارجی گفت که تنها در سال گذشته ۹۰ درصد تریاک قاچاق در جهان، در ایران کشف شده است.

آقای وحیدی بدون ارائه مستندات مرتبط افزود که در میان سایر مواد مخدر، ۷۲ درصد مورفین و ۲۰ درصد هروئین قاچاق در جهان هم سال گذشته در ایران کشف شده است.

در گذشته هم مقام‌های جمهوری اسلامی بدون ارائه شواهد و مدارک ادعاهای مشابهی را تکرار کرده بودند، از جمله دبیرکل ستاد مواد مخدر که اوایل تیرماه امسال گفته بود ۹۰ درصد کشفیات تریاک جهان به دست ایران انجام می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران همواره مدعی کشف گسترده مواد مخدر ارسالی به کشورهای اروپایی بوده است. حسین اشتری، فرمانده پلیس ایران، تیرماه امسال با اعلام این‌که فقط در سال ۹۹، بیش از ۱۰۱۰ تن انواع مواد مخدر کشف شده، گفته بود کشورهای اروپایی باید «قدردان ایران» باشند.

مقام‌های حکومت ایران، در عین حال، بارها از این موضوع به عنوان ابزار تهدید علیه کشورهای اروپایی استفاده کرده‌اند، از جمله سال ۹۷ پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران، حسن روحانی، رئیس‌‌جمهوری پیشین، گفت تحریم‌ می‌تواند توان ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر را ضعیف کند و در این صورت، کشورهای اروپایی نمی‌توانند «از زیر آوار مواد مخدر» خارج شوند.

الهام علی‌یف، رئیس‌‌جمهوری آذربایجان، ۲۳ مهرماه امسال در همین زمینه اتهام سنگینی به جمهوری اسلامی ایران زد و مدعی شد: «ارمنستان با تبانی ایران حدود سی سال از مناطق اشغالی قره‌باغ برای قاچاق مواد مخدر به اروپا استفاده می‌کرده است».

 

فرار مغزها؛ خسارتی جدی به ایران

   فرار مغزها؛ خسارتی جدی به ایران

🔸مهاجرت ۳۰۰۰ پزشک از ایران در ده ماه گذشته

🔸در سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ استاد دانشگاه ایران را ترک کرده‌اند.

🔸روزانه ۲۰ مهندس و نخبه در مقاطع کارشناسی تا دکتری از کشور خارج می‌شوند.

🔸ایران بالاترین آمار‌ از دست دادن نخبگان را دارد.


◻️دانشگاهیان ایران به طور فزاینده‌ای به کشور خود پشت می‌کنند. تنها در سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ استاد دانشگاه ایران را ترک کرده‌اند.بر اساس آمار‌هایی که وزارت علوم منتشر کرده است، سالانه ۱۴۵ هزار نفر در حوزه تحصیلی از کشور مهاجرت می‌کنند که از این تعداد ۱۰۵ هزار نفر تحصیلات دانشگاهی دارند و خارج می‌شوند. اما آلمان همچنان همکاری علمی مثمر ثمر با ایران را عملی می‌داند.
  کرستن کنیپ، خبرنگار دویچه‌وله درباره فرار مغزها از ایران تحقیق کرده است. خلاصه‌ای از این گزارش.

حدود ۹۰۰ استاد دانشگاه در سال ۲۰۲۰ از ایران خارج شدند. منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری ایران نیز این موضوع را تایید کرده است.

مهاجرت اساتید بخشی از روند فرار مغزهاست که از انقلاب ۱۹۷۹ سیری صعودی داشته است. طبق مطالعات دانشگاه استنفورد در سال گذشته، از انقلاب  تا کنون حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار ایرانی کشورشان را ترک کرده‌اند. این حدود ۳،۷ درصد جمعیت فعلی ایران است.

در همین فاصله زمانی حدود ۷۰۰ هزار متولد ایران، تحصیلات خود را در خارج از کشور انجام داده‌اند. در حال حاضر ۱۳۰ هزار نفر در خارج از ایران تحصیل می‌کنند که بالاترین رقم در دوره‌های مختلف است.

اگر در سال ۱۹۷۹ حدود ۹۰ درصد می‌خواستند پس از اتمام تحصیلات خود دوباره به کشورشان برگردند و آنجا زندگی کنند، اکنون تحقیقات استنفورد نشان می‌هد که این رقم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است. در حال حاضر حدود ۱۱۰ هزار ایرانی در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی خارج از ایران مشغول به کار هستند. این رقم معادل یک سوم افرادی است که در مراکز دانشگاهی و تحقیقی داخل ایران مشغول به کارند.

«خسارتی جدی به ایران»

این ارقام برای مسئولان در ایران نگران کننده است. آیا ایران در حال از دست دادن حلقه اتصال خود با جامعه علمی بین‌المللی است؟ اتاق فکر "ووکال اروپا" (Vocal Europe) مستقر در بروکسل در این باره به نقل قولی از خبرگزاری ایرنا اشاره کرده است: 

«ناتوانی ما در بازگرداندن دانشجویانی که تحصیلات خود را در خارج از کشور تمام کرده‌اند به ایران، آسیب جدی به کشور وارد می‌کند.» 

ایرنا در این گزارش از عدم توانایی مسئولان در ایجاد آن شرایط مناسبی نوشته است، که بتواند متخصصان را تشویق کند در کشور خود بمانند.

وزیر علوم نیز هنگام ارائه آخرین آمار تاکید کرده است که دولت باید شرایط جذاب‌تری را برای استادان فراهم کند، هم از نظر مالی و هم مسایل دیگر.

براساس تحقیقات دانشگاه استنفورد ریشه‌های مهاجرت دانشگاهیان متنوع است: 

«بحران فرار مغزها در ایران با چندین دهه جدایی از اقتصاد جهانی، سرمایه گذاری ناکافی، فساد ریشه دار و شرایط سیاسی استبدادی مرتبط است.» 

همچنین به "وجود چشمگیر عناصر ایدئولوژیک" در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها اشاره شده که برای بسیاری از استادان فضایی آزار دهنده ایجاد کرده است. از این گذشته بخش قابل توجهی از پست‌های دانشگاهی به آقازاده‌ها و وابستگان به حکومت اختصاص داده شده است.
طبق مطالعات دانشگاه استنفورد، اساتید ایرانی نیز از سیاست دانشگاه کشورشان ناراضی هستند. برای آن ها نشان دادن چهره‌ای از یک سیستم مدرن آکادمیک چه در داخل و چه در خارج از ایران بسیار مهم است. این شامل تلاش برای انتشار حتی‌المقدور شمار بالایی از تحقیقات علمی در مجلات تخصصی نیز می‌شود که لزوما حاکی از بالا بودن کیفیت علمی واقعی آن ها نیست.

▫️به گزارش ایسنا در سال ۹۸بدون احتساب تورم تربیت یک پزشک عمومی طی ۷ سال ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.در سال جاری با محاسبه تورم ۵۰درصدی نزدیک به یک میلیارد و دویست میلیون تومان می شود.
▫️به طور تقریبی تربیت یک مهندس نصف همین مقدار برای دولت هزینه دارد.
▫️خروج تقریبی ۷۳۰۰ مهندس درسال رقمی معادل  ۴۳۸۰میلیارد تومان و خروج تقریبی ۳۰۰۰پزشک عمومی در سال ۳۶۰۰میلیارد تومان هزینه مالی دارد.
▫️البته خروج اساتید دانشگاه را محاسبه نکرده ایم، به دلیل آن که هزینه تربیت یک استاد قابل بررسی نبود.
به صورت اجمالی در یک سال خسارت مالی معادل ۸۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

به نظر می‌رسد فرار مغزها علاوه بر خسارات  مالی هزینه های اجتماعی غیر قابل جبرانی به کشور تحمیل می کند و زنگ خطری برای کشور است.عدم توجه به سرمایه های اجتماعی کشور را با بحرانی جدی مواجهه خواهدکرد. علت این مقوله باید هرچه سریع تر توسط اهل فن(اگر موجود باشد) به صورت علمی و مستقل مورد پژوهش و واکاوی قرار گیرد و راه حل های پیشنهادی اجرا شود.

جف بزوس:   دو میلیارد دلار از دارایی‌هایم را برای احیای زمین‌ها در آفریقا می‌بخشم

جف بزوس: 

دو میلیارد دلار از دارایی‌هایم را برای احیای زمین‌ها در آفریقا می‌بخشم

در راستای تعهد جهانی برای پایان دادن به جنگل‌زدایی و تخریب زمین‌، جف بزوس، مؤسس شرکت آمازون، اعلام کرد دو میلیارد دلار از دارایی خود را برای احیای زمین‌ها در قاره آفریقا اختصاص می‌دهد.

او این خبر را روز سه‌شنبه ۱۱ آبان اعلا م کرد و افزود این تصمیم را زمانی گرفته است که در ماه جولای به فضا پرواز کرده است.

او می‌گوید از آن بالا متوجه شده که چقدر کره زمین آسیب‌پذیر است.

این بودجه در قالب پروژه "صندوق زمین بزوس" که توسط این میلیاردر راه‌اندازی شده، تامین خواهد شد.

بزوس گفت: «درست است که دو سوم از زمین‌ها در آفریقا دچار فرسایش و تخریب شده اند، اما می‌توان جلوی این روند را گرفت و آن را معکوس کرد».

عاقبت این الگو فروپاشی است!

عاقبت این الگو فروپاشی است!

نظام سیاسی که از تولیدات خود مصرف نمی‌کند و از طریق فروش دارایی و فرش زیر پای خانواده به حیات خود ادامه می‌دهد عملاً سقوط کرده است!
مثل ماشینی می‌ماند که موتورش از کار افتاده ولی برای مدتی روی چهار چرخ خود در حال حرکت است، عابرانی که کنار جاده هستند نمی‌دانند که این ماشین چند کیلومتر جلوتر از حرکت خواهد ایستاد.
نظام سیاسی پایدار به حرکت خود ادامه می‌دهد که مولد باشد و از تولید خود تغذیه کند
خانواده ای که هر روز یکی از وسائل خانه را برای امرار معاش می‌فروشد
یک روز طلای بچه‌ها را می‌فروشد، یک روز فرش اضافی را می‌فروشد و... شاید سال‌ها بتواند دوام بیاورد ولی آن خانواده در واقعیت فرو پاشیده است
وقتی در یک نظام حکومتی اکثر شاخص‌ها منفی و رو به پایین است و هر جای این کرباس دست می‌گذاری پاره می‌شود و هیچ چیز سر جای خودش نیست، دیگر با وصله پینه نمی‌شود آن را نگه داشت
نظام اتحاد جماهیر شوروی سابق که در آن جزمیت و توهم بر عقلانیت و واقع‌بینی غلبه یافت و تجلیل بر تحلیل و تقلید بر تحقیق غلبه کرد و انقیاد بر انتقاد غلبه کرد به مراتب این شیوه اداره جامعه خود را در عرصه تولید هم نشان داد و با این که به ظاهر این ماشین در حرکت بود ولی طولی نکشید از پا در آمد و در حالی که تحلیل‌گران مارکسیست منتظر سقوط و اضمحلال نظام سرمایه داری بودند، نظام سرمایه داری پایان کمونیست را در شوروی جشن گرفت.
نظام سیاسی غرب و کلیه نظام های مبتنی بر دموکراسی خود اصلاح گر اند و چون دچار آفت شود با انتقاد از خود آفت‌زدایی می کند اما در نظام‌های سیاسی مطیع‌پرور در صورت آفت‌زدگی قدرت بازتولید ندارند.
پس عاقبت پا جای پای پس مانده اتحاد جماهیر شوروی سابق گذاشتن چیزی جز سقوط نیست...

✍️حسین ملک خدایی


کانال قلم:
HTTPS://TELEGRAM.ME/ALISAJJADI_GHALAM

جهش جمعیت به زیر خط فقر؛ بی‌سابقه در تاریخ صدساله ایران

جهش جمعیت به زیر خط فقر؛ 

بی‌سابقه در تاریخ صدساله ایران

کلمه- "این نحوه جهش جمعیت به زیر خط فقر در تاریخ بیش از صدساله کشور بی‌سابقه بوده است". فرشاد مومنی، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این نکته می‌گوید نتایج برخی مطالعات انجام شده در زمینه فقر که از سوی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی انجام شده نشان می‌دهد اکنون بی‌سابقه‌ترین سطوح فقر اندیشه‌ای را نیز درباره فقر شاهد هستیم؛ متاسفانه مسئله فقر امنیتی شده و گفت‌وگو در فضای امنیتی امکان پذیر نیست.

او هشدار داده که امنیتی شدن این مسئله موجب می‌شود واکنش‌ها خاموش بمانند و زمانی که اوضاع شکننده شد دیگر اعتراضات و واکنش‌ها قابل پیش بینی و قابل جمع کردن نخواهد بود.

مومنی بر این باور است که این جهش جمعیت به زیر خط فقر در تاریخ بیش از صدساله کشور بی‌سابقه بوده و این امر نیازمند آن است که از ده‌ها زاویه به آن نگاه شود، سطح آگاهی عمومی و نظام آموزشی و تربیتی کشور باید به موضوعاتِ کم اهمیت، پشت کند و در مقابل به مسائل مبتلابه و حیاتی در جامعه بنگرد.

به گفته این اقتصاددان نتایج پژوهش‌ها به‌ویژه مطالعه موسسه عالی پژوهش نشان می‌دهد که در دوره سه ساله ۹۶ تا ۹۹، جمعیت زیر خط فقر بیش از دو برابر شده و این نیازمند گفتگوهای جدی است و باید بررسی شود که چه عواملی موجبات ایجاد این شوک را فراهم کرده است!

فرشاد مؤمنی تاکید می‌کند که صرف نظر از جایگاه سازمانی، همه ما در این زمینه مسئولیت داریم و مسئولیت ملی ما به اندازه فهمی است که از اوضاع داریم که ما را مسئول می‌کند.
*خبرگزاری ایلنا
📎متن کامل:
https://tinyurl.com/2s665r23
@kaleme

طلب ۳۲ هزار تریلیونی ایران از عراق

 

طلب ۳۲ هزار تریلیونی ایران از عراق: 

چرا ایران غرامت جنگ را از عراق نمی‌گیرد؟


🔹تجارت نیوز نوشته: ۳۰ سال از پایان جنگ ایران و عراق گذشته اما عراق هنوز غرامت جنگی ایران را پرداخت نکرده است. غرامتی بین ۹۰ میلیارد دلار تا یک تریلیون دلار. عراق در حالی غرامت جنگ ایران را نداده که کویت به خاطر یک ماه جنگ با عراق تاکنون ۵۰ میلیارد دلار غرامت از این کشور گرفته است.

🔹برای تقریب به ذهن، بد نیست بدانیم که طرح ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ایران، حدود ۶۰ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت. اما خسارتی که ایران باید بابت غرامت جنگی از عراق دریافت کند، بسیار بیش از این‌هاست: حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار.

به نظر می‌رسد ایران حالا باید پس از گذشت بیش از ۳ دهه از پایان جنگ، برنامه‌ای مدون و اجرایی برای زنده‌کردن غرامت ۱٫۱ تریلیون دلاری خود از «عراق»، روی میز بگذارد.

به ویژه که حالا، عراقی‌ها می‌خواهند بابت «حق‌آبه» رودهای مرزی خود با ایران، یک پرونده شکایت بین‌المللی را به مرحله اجرا بگذارند.

 

کشاورزی ایران و هلند

کشاورزی ایران و هلند

 هلند با مساحت 41.000 کیلومتر وسعت سالانه 80 میلیارد دلار (دو برابر نفت ایران) صادرات کشورزی دارد. یعنی از هر هکتار زمین 33 میلیون تن محصول برداشت می کند.

در حالی که سه استان شمالی ایران با 57.000 کیلومتر وسعت از هر هکتار 5 تا 6 میلیون تن محصول برمی دارد.

کشورهای ثروتمند!

کشورهای ثروتمند!

کشورهایی که بیشترین ثروت جهان را در اختیار دارند:

💵آمریکا: ۱۰۵.۹۹ تریلیون دلار
💵چین: ۶۳.۸۳ تریلیون دلار
💵ژاپن: ۲۴.۹۹ تریلیون دلار
💵آلمان: ۱۴.۶۶ تریلیون دلار
💵انگلستان: ۱۴.۳۴ تریلیون دلار
💵فرانسه: ۱۳.۷۳ تریلیون دلار
💵هند: ۱۲.۶۱ تریلیون دلار
💵ایتالیا: ۱۱.۳۶ تریلیون دلار
💵کانادا: ۸.۵۷ تریلیون دلار
💵اسپانیا: ۷.۷۷ تریلیون دلار

ثروت خالص ملی به عنوان دارایی خالص ملی یک کشور شناخته می شود. یعنی کل مبلغ ارزش دارایی‌های یک کشور منهای بدهی‌های آن کشور است. این به کل ثروت خالص که توسط شهروندان یک ملت در یک زمان معین در اختیار دارد، اشاره دارد.

ایالات متحده با ۱۰۶ تریلیون دلار، مالک ۲۹% از ثروت جهان است. سهم ایران دو دهم درصد است!
🔻با دو دهم ثروت جهان هر روز هم براي دنيا  رجز خواني مي كنيم!

@Sahamnewsorg

خاک فروشی!

 خاک فروشی!

‏اسماعیل کهرم:  خاک منطقه نوبندیان در منطقه بلوچستان را کامیونی ۸ دلار به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌فروشند.
نوبندیان نزدیک به چابهار است .در آنجا ۷ ایستگاه ساخته‌اند که خاک‌ها را بار کامیون می‌کنند و سپس با کشتی به دبی می‌برند.

🖌این کار همان مصداق خاک یک مملکت را به توبره کشیدن است.
آقایان گوش‌شان را به هشدارهای کارشناسان محیط زیست بسته‌اند. رد پای‌شان در هر جایی که بوی پول و سود به مشام می‌رسد، هویداست.
خاک برهنه را هم زیر پای محروم‌ترین اهالی این سرزمین روا نمی‌دارند.

به قانون مصوب خودتان عمل کنید:👇

قانون "حفاظت از خاک" در جلسه علنی روز شنبه مورخ ۹۸/۰۳/۰۴ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و طی نامه شماره ۳۳۳۰۸ مورخ ۹۸/۰۳/۲۲ از سوی رییس جمهور وقت ابلاغ گردید.

واقعیاتی تلخ از مصرف آب در ایران

واقعیاتی تلخ از مصرف آب در ایران

 

بر اساس آخرین آمار بانک جهانی، منتشر شده در سال ۲۰۱۷، ایران ششمین مصرف کنندۀ بزرگ آب شیرین در جهان است. یعنی بعد از ۵ کشورِ چین، هند، آمریکا، اندونزی و پاکستان، ایران بیشترین مصرف کنندۀ آب شیرین در جهان بوده است.

اقتصاددان: به عبارت دیگر، ایران به اندازۀ نصف اتحادیۀ اروپا (با بیش از ۴۴۰ میلیون جمعیت)، یک و نیم برابر هر کدام از کشورهای ترکیه و روسیه، بیش از سه برابر هر کدام از کشورهای کره جنوبی، فرانسه و آلمان و یازده برابر انگلیس آب شیرین مصرف می‌کند.

این در حالی است که ایران از نظر سرانۀ منابع آب شیرین تجدیدپذیر، از میان ۲۲۰ کشور رتبۀ ۱۲۰ را داراست که از میانگین جهانی کمتر، اما نسبت به کشورهای خاورمیانه بیشتر است.

از طرفی ایران از نظر سطح تنش آبی، یعنی میزان برداشت آب نسبت به منابع آب موجود، رتبه ۲۳ در جهان را دارا می باشد. تنش آبی در ایران در طول ۴ دهۀ گذشته مدام در حال افزایش بوده است. در حالی که با توجه به نمودارهای بعدی، کشورهایی مانند آلمان، هلند، دانمارک و هند که دارای سرانۀ منابع آب کمتری نسبت به ایران هستند، اولا تنش آبی کمتری داشته‌اند، ثانیا در سال‌های گذشته این میزان رو به کاهش بوده است.

نکتۀ جالب اینجاست که حتی کشورهایی مانند ایسلند، نروژ و کانادا که دارای بیشترین سرانۀ منابع آب شیرین در جهان هستند، میزان مصرف آب نسبت به منابع موجودشان را در طول ۴ دهۀ گذشته تقریبا ثابت نگه داشته یا حتی کاهش داده‌اند؛ در حالی که اقتصادشان در این مدت رو به رشد بوده است.

چرا ایران ششمین مصرف کنندۀ بزرگ آب در جهان و جزو کشورهایی است که بیشترین میزان برداشت آب را نسبت به منابع موجودش داشته است؟

بر اساس اطلاعات موجود، بیشترین مصرف آب در ایران در حوزۀ کشاورزی و صنعت صورت می‌گیرد. بهره‌وری پایین در حوزۀ کشاورزی، توسعۀ صنایع پرمصرف مانند فولاد و اعطای مجوزهای بی‌رویۀ برداشت آب، از اصلی ترین عوامل مصرف بالای آب در ایران محسوب می‌گردد. به طوری که ایران از نظر تولید فولاد (به عنوان یک صنعت آب بَر) در رتبۀ یازدهم جهان و از نظر کشاورزی کارآمد در رتبۀ ۱۱۳ از ۱۸۱ کشور قرار گرفته است. (منبع: شاخص عملکرد زیست محیطی)

با وجود منابع آبیِ محدود، چرا تاکنون کشاورزی به سمت کارآمدتر شدن و صنایع به سمت کم مصرف‌تر شدن حرکت نکرده و به طور کلی سیاست‌هایی متناسب با منابع موجود در ایران در سطح کلان اتخاذ نشده است؟ چه عواملی باعث شده علی رغم توسعۀ اقتصادی بسیار اندک، نسبت استفاده از منابع آبی در ایران افزایش یافته و ایران به ششمین مصرف کنندۀ بزرگ آب در جهان تبدیل شود؟

لینک کوتاه :

http://www.eqtesaddan.ir/?p=65054

حاکمیت دینی در ایران امروز

حاکمیت دینی در ایران امروز

رحیم قمیشی

به عنوان کسی که همیشه دلم برای انقلاب اسلامی، و زحمات جوانان رشید و شهدا در جنگ هشت ساله سوخته، و به عنوان کسی که قبول داشته‌ام بسیاری مسئولان خیرخواه در این ۴۲ سال علاقه داشتند با اسلامی کردن ایران، الگوی جدید و موفقی به دنیا معرفی کنند، صادقانه نظرم را می‌گویم؛
حاکمیت اسلامی به بن‌بست خورده.
هم دین را خراب کرد، هم وضعیت مردم را.
حتی اگر امام هم تا امروز زنده مانده بود وضع همین بود که امروز هست.
آمیختن اسلام و حاکمیت، ایده اشتباهی بوده.

بحث رئیسی و روحانی و احمدی نژاد و خاتمی و خامنه‌ای و‌ خمینی نیست، شک ندارم هر کدام تلاش‌شان را کرده یا می‌کنند اقدام‌های مثبتی داشته و نام نیکی از خود بر جای بگذارند.
همه آرزوی‌شان ایرانی پیشرفته بوده و هست.
پس چرا اوضاع روز به روز بدتر می‌شود؟
چرا مشکلات پیچیده‌تر می‌شوند نه حل.
چرا مردم ناامیدتر می‌شوند نه امیدوارتر؟
چرا همه اندیشمندان و دلسوزان خسته شده‌اند؟
چرا هر روز عقب‌مانده‌تر و از هدف دورتر می‌شویم؟
چرا نه اخلاق، نه اقتصاد، نه دین، نه عزت نه دنیای مردم را، در این چند دهه نتوانستیم بسازیم؟

این پرسش که آیا انحراف پس از امام خمینی به‌وجود آمد یا این سیستم ادامه همان راهست.
این که ساختار غلط است یا افرادی که به قدرت می‌رسند ناکارآمدند.
این که دین نمی‌تواند حکمرانی کند یا حکمرانی دینی در این دوره و زمانه امکان موفقیت پیدا نکرد.
این که مقامات نمی‌خواهند برای مردم کاری بکنند، یا نمی‌توانند کاری از پیش ببرند؟
این که توطئه و تبلیغات ابرقدرت‌هاست که مردم حاکمیت دینی را نمی‌خواهند یا توطئه خود مردم!
پاسخ را تاریخ‌دان‌ها و پژوهشگران سیاسی و اجتماعی حتما در آینده خواهند داد. تا صد یا دویست سال دیگر، حتما قضاوت صحیحی خواهد شد.
و البته آن موقع دیگر، ما نیستیم تا بدانیم چه قضاوتی می‌خواهد بشود.
راستش ان قضاوت، برای ما مهم هم نیست.
ما زندگی امروزمان برای‌مان مهم است.
و این که خودمان و فرزندان‌مان در آسایش و رفاه باشیم. مثل بسیاری از مردم جهان.
ما می‌خواهیم کره زمین از این منازعات بیرون بیاید.
محیط زیست ییشتر از این آسیب نبیند.
اعتماد و صداقت بیشتر از این خدشه پیدا نکند.
دین و اعتقادات هر کسی برای خودش باشد.
مردم قدرت انتخاب و شخصیت داشته باشند.
که همه چیز در جهت عکس آن پیش می‌رود.

ما اصلا دنبال مقصر نمی‌گردیم.
برای ما مهم نیست حاکمان دینی چرا موفق نبودند، مهم این است که "موفق نبودند".
مهم نیست ابرقدرت‌ها چقدر سهم داشتند، مهم این است که که حاکمان نتوانستند فشارهای بین‌المللی را خنثی کنند.

اصلا آن‌ها قهرمان‌های تاریخ.
با قلب‌هایی مملو از عشق به مردم.
مردم نه قهرمان می‌خواهند نه عاشق!
آن ها اصلا فرزندان راستین پیامبر!
غالب مردم فرزند پیامبر نمی‌خواهند!
کسانی می‌خواهند که بتوانند کشور را خیلی معمولی اداره کنند. به اندازه توان‌شان شعار بدهند، کار دفاع از آرمان‌های را به مردم بسپارند، دفاع از نهضت‌های جهانی را وظیفه حکومت ندانند. بی‌جهت برای مردم هزینه نتراشند.
برای صد سال حاکمیت خود برنامه نریزند.
مادام‌العمر نباشند.
قیم مردم نباشند.
و هر جا اشتباه کردند، بشود تغییرشان داد.

اگر برای خدمت به این مردم رفتند در یمن و سوریه دخالت کردند، جلوی واکسن را گرفتند و بعدها مشخص شد اشتباه کرده‌اند، یا مردم آن اقدام‌شان را قبول نداشته‌اند، آرام بروند کنار.
ولو خودشان فکر کنند کارشان صحیح بوده.

دوره حکومت دینی در ایران به انتها رسیده.
و شک نداریم حاکمان هم می‌دانند.
اگر هم نمی‌دانند وقتش هست که بدانند؛
نه حکومت دینی در ایران
نه حکومت طالبان در افغانستان
نه حکومت قبایل در عربستان و بحرین و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس
هیچ‌کدام آینده‌ای ندارند.
آن کشورها خودشان می‌دانند و مردم‌شان
اما اکثر مردم ایران به جمع بندی رسیده‌اند.
نه به عنوان نماینده مردم ایران
بلکه به عنوان یک شهروند دلسوز که می‌دانم خیلی‌ها هم‌صدا و هم‌عقیده‌ام هستند، و تنها از بیانش ابا دارند، می‌گویم؛
حاکمان دو انتخاب بیشتر ندارند؛
یا با احترام و آرامش کار را بسپارند به مردم و بقای خودشان را به‌عنوان مصلحانی مسلمان و دلسوز، و ناموفق در حکمرانی در این عصر، حفظ کنند.
یا واقعیت را نپذیرند و به دست خودشان برای همیشه، و یا حداقل برای چند قرن، حذف شوند!
عصر جدید فرا رسیده ولو چشم‌هایمان را ببندیم، عصر عقلانیت، عصر دوری از خرافات، عصر دوری از تقدس‌های غلط.

اگر گزینه اول را انتخاب کنند
عاقلانه رفتار کرده‌اند.

@ghomeishi3

تاریخ سازی به قیمت جان انسان ها!!!

 تاریخ سازی به قیمت جان انسان ها!!!
 
همین روزهای نخست شهریور بود که شاه اسماعیل به جنگ عثمانی ها رفت . دقیقا ۵۰۷ سال پیش  . بی خبر از تجهیزات مدرن نظامی عثمانی ها با شمشیر و زور بازوی سربازان به جنگ با توپخانه عثمانی رفته بودند . چند نفر از فرماندهان که از قدرت نظامی عثمانی ها خبردار شده بودند به شاه پیشنهاد صلح دادند اما شاه اسماعیل آن ها را خائن خواند و به حرفشان گوش نداد . وقتی توپخانه عثمانی هنوز آرایش جنگ نگرفته بود دلیرانی چون محمد خان استاجلو و نور علی خلیفه لو گفتند؛ فرصتشان ندهیم و حمله کنیم، اما دورمش خان شاملو حرفی زد که به مذاق شاه خوش آمد و اجازه حمله نداد .
دورمش خان گفت؛ اجازه بدهید بیایند مستقر شوند تا دلیرانه بجنگیم که اسم مان در تاریخ به نیکی  یاد شود !!
نشان به آن نشان در یک روز ۲۵ هزار نظامی لشکر ایران زیر آتش توپخانه عثمانی کشته شد و جنگ را باختیم  تا حرف دورمش خان به کرسی نشیند .
ما هم اکنون دورمش خان های فراوانی در کشور داریم که با مشاوره های غلط خود می خواهند تاریخ ساز شوند و زورشان را به رخ همه نسل ها بکشند .
ما می خواهیم اینترنت داخلی داشته باشیم به قیمت از دست رفتن فرصت ها !
 ما می خواهیم واکسن بسازیم به قیمت از دادن جان هموطنانمان!
 ما می خواهیم انرژی هسته ای داشته باشیم به قیمت تحریم های کمر شکن و نابودی معیشت مردم!
  ما می خواهیم خودکفا شویم به قیمت از دست رفتن تمام آب های زیر زمینی !
 ما می خواهیم خودرو بسازیم به قیمت کشته شدن آدم ها در جاده ها!
 ما می خواهیم آموزش و پرورش خاص خودمان داشته باشیم، اما به قیمت نابودی فرهنگ اصیل ایرانی و ترویج مدرک گرایی و توسعه بیسوادی در کشور!
 ...و هزار چیز دیگر که می خواهیم خاص باشیم و به رخ دنیا بکشیم .

در یک کلام
ما می خواهیم ناممان در تاریخ به نیکی یاد شود و تاریخ ساز شویم !

لباس قرمز رنگ شاه اسماعیل که نوار زرد رنگی دور آن بود را در موزه استانبول دیده بودم و وقتی مسئول موزه با غرور توضیح می داد که عثمانی ها  لباس شاه ایران را بیرون آوردند، از خجالت آب شدم.
 چه تاریخی ساخت دور مش خان !!!
 چه تاریخی ساخت شاه اسماعیل !!!
 بعد از ۵۰۰ سال ما به همان شیوه و نگاه، داریم تاریخ را رقم می زنیم .
البته شاه اسماعیل تا آخر عمرش دپرس و ناراحت بود تا زمانی که مرد.
اما امروز کسی حتی  به روی خود هم نمی آورد. همچنان در حال تکرار  تاریخ هستند !!
گویا در این زمینه مسئولین ما پیشرفت کرده اند و با تمام توان تاریخ را رقم می زنند به قیمت جان آدم ها و به قیمت سوختن نسل ها، بدون یک عذر خواهی ساده و یک اخم در پیشانی.

# دکترخدایی

عمیق تر شدن شکاف طبقاتی در ایران

 عمیق تر شدن شکاف طبقاتی در ایران

نشریه فوربس در گزارشی نوشت که با وجود تشدید تحریم های آمریکا و شیوع گسترده کرونا، تعداد میلیونرها (کسانی که یک میلیون دلار و بیشتر ثروت دارند) به طرز قابل توجهی بیشتر شده است. تعداد ایرانیان ثروتمند در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۱ درصد نسبت به سال قبل آن بیشتر شده؛ در حالی که متوسط جهانی ۶.۳ درصد بوده است. ثروت این افراد نیز طی همین سال بر حسب دلار ۲۴.۳ درصد افزایش داشته است.

از جمله دلایل اصلی افزایش ثروت برخی افراد، رشد بی سابقه ۶۲۵ درصدی شاخص بورس تهران در سال ۲۰۲۰ بود. ( در مقام مقایسه، رشد شاخص اس اند پی ۵۰۰ بورس نیویورک تنها ۱۶ درصد بود.) دولت ایران حمایت زیادی از رشد بورس کرد و یک درصد از ذخایر صندوق ثروت ملی را به این بازار تزریق کرد.

اکنون حدود ۲۵۰ هزار میلیونر در ایران وجود دارد. بخش دیگری از این میلیونرها ثروت خود را مانند دیگر نقاط جهان از ارزهای دیجیتالی به دست آورده اند. به نوشته این نشریه، دولت ایران تسهیلاتی برای استخراج ارزهای دیجیتالی فراهم کرده که این فعالیت را برای بسیاری سودآور کرده است.

اکنون ایران چهاردهمین کشور ثروتمند جهان است و تعداد میلیونرها در آن حتی از عربستان نیز بیشتر است؛ کشوری که با حدود ۲۱۰ هزار میلیونر در رده هفدهم جهان قرار دارد. به ادعای این نشریه، با این حال توزیع درآمد در ایران چندان عادلانه نیست و بین ثروت دهک های بالا و پایین جامعه تضاد آشکاری وجود دارد. حدود ۶۰ درصد جمعیت ایران طبق اعلام شورای کار ایران به نوعی با فقر دست و پنجه نرم می کنند.

این نشریه در ادامه ادعاهایش نوشت: از زمان خروج دولت ترامپ از برجام، اقتصاد ایران با مشکلات بیشتری مواجه شده و نرخ تورم عموما رو به افزایش بوده است. نرخ تورم در ایران به محدوده ۵۰ درصد رسیده است.

فوربس در ادامه به نقل از یک کارشناس می نویسد: این اختلاف طبقاتی باعث شده است تا برخی از شهروندان ایرانی احساس تبعیض در توزیع امکانات رفاهی و اقتصادی داشته باشند.

منبع: ایسنا
 
mshrgh.ir/1239249

فرار مغزها؛ *خسارتی جدی به ایران*


🔷فرار مغزها؛ *خسارتی جدی به ایران*

🔸مهاجرت *۳۰۰۰* پزشک از ایران در ده ماه گذشته

🔸در سال گذشته نزدیک به *۹۰۰* استاد دانشگاه ایران را ترک کرده‌اند.

🔸روزانه *۲۰* مهندس و نخبه در مقاطع کارشناسی تا دکتری از کشور خارج می‌شوند.

🔸ایران بالاترین آمار‌ از دست دادن نخبگان را دارد.


◻️دانشگاهیان ایران به طور فزاینده‌ای به کشور خود پشت می‌کنند. تنها در سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ استاد دانشگاه ایران را ترک کرده‌اند.بر اساس آمار‌هایی که وزارت علوم منتشر کرده است، سالانه ۱۴۵ هزار نفر در حوزه تحصیلی از کشور مهاجرت می‌کنند که از این تعداد ۱۰۵ هزار نفر تحصیلات دانشگاهی دارند و خارج می‌شوند. اما آلمان همچنان همکاری علمی مثمر ثمر با ایران را عملی می‌داند.
  کرستن کنیپ، خبرنگار دویچه‌وله درباره فرار مغزها از ایران تحقیق کرده است. خلاصه‌ای از این گزارش.

حدود ۹۰۰ استاد دانشگاه در سال ۲۰۲۰ از ایران خارج شدند. منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری ایران نیز این موضوع را تایید کرده است.

مهاجرت اساتید بخشی از روند فرار مغزهاست که از انقلاب ۱۹۷۹ سیری صعودی داشته است. طبق مطالعات دانشگاه استنفورد در سال گذشته، از انقلاب  تا کنون حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار ایرانی کشورشان را ترک کرده‌اند. این حدود ۳،۷ درصد جمعیت فعلی ایران است.

در همین فاصله زمانی حدود ۷۰۰ هزار متولد ایران، تحصیلات خود را در خارج از کشور انجام داده‌اند. در حال حاضر ۱۳۰ هزار نفر در خارج از ایران تحصیل می‌کنند که بالاترین رقم در دوره‌های مختلف است.

اگر در سال ۱۹۷۹ حدود ۹۰ درصد می‌خواستند پس از اتمام تحصیلات خود دوباره به کشورشان برگردند و آنجا زندگی کنند، اکنون تحقیقات استنفورد نشان می‌هد که این رقم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است. در حال حاضر حدود ۱۱۰ هزار ایرانی در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی خارج از ایران مشغول به کار هستند. این رقم معادل یک سوم افرادی است که در مراکز دانشگاهی و تحقیقی داخل ایران مشغول به کارند.

*«خسارتی جدی به ایران»*

این ارقام برای مسئولان در ایران نگران کننده است. آیا ایران در حال از دست دادن حلقه اتصال خود با جامعه علمی بین‌المللی است؟ اتاق فکر "ووکال اروپا" (Vocal Europe) مستقر در بروکسل در این باره به نقل قولی از خبرگزاری ایرنا اشاره کرده است: «ناتوانی ما در بازگرداندن دانشجویانی که تحصیلات خود را در خارج از کشور تمام کرده‌اند به ایران، آسیب جدی به کشور وارد می‌کند.» ایرنا در این گزارش از عدم توانایی مسئولان در ایجاد آن شرایط مناسبی نوشته است، که بتواند متخصصان را تشویق کند در کشور خود بمانند.

وزیر علوم نیز هنگام ارائه آخرین آمار تاکید کرده است که دولت باید شرایط جذاب‌تری را برای استادان فراهم کند، هم از نظر مالی و هم مسایل دیگر.

براساس تحقیقات دانشگاه استنفورد ریشه‌های مهاجرت دانشگاهیان متنوع است: «بحران فرار مغزها در ایران با چندین دهه جدایی از اقتصاد جهانی، سرمایه گذاری ناکافی، فساد ریشه دار و شرایط سیاسی استبدادی مرتبط است.» همچنین به "وجود چشمگیر عناصر ایدئولوژیک" در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها اشاره شده که برای بسیاری از استادان فضایی آزار دهنده ایجاد کرده است. از این گذشته بخش قابل توجهی از پست‌های دانشگاهی به آقازاده‌ها و وابستگان به حکومت اختصاص داده شده است.
طبق مطالعات دانشگاه استنفورد، اساتید ایرانی نیز از سیاست دانشگاه کشورشان ناراضی هستند. برای آن ها نشان دادن چهره‌ای از یک سیستم مدرن آکادمیک چه در داخل و چه در خارج از ایران بسیار مهم است. این شامل تلاش برای انتشار حتی‌المقدور شمار بالایی از تحقیقات علمی در مجلات تخصصی نیز می‌شود که لزوما حاکی از بالا بودن کیفیت علمی واقعی آن ها نیست.

▫️به گزارش ایسنا در سال ۹۸بدون احتساب تورم تربیت یک پزشک عمومی طی ۷ سال ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.در سال جاری با محاسبه تورم ۵۰درصدی نزدیک به یک میلیارد و دویست میلیون تومان می شود.
▫️به طور تقریبی تربیت یک مهندس نصف همین مقدار برای دولت هزینه دارد.
▫️خروج تقریبی ۷۳۰۰ مهندس درسال رقمی معادل  ۴۳۸۰میلیارد تومان و خروج تقریبی ۳۰۰۰پزشک عمومی در سال ۳۶۰۰میلیارد تومان هزینه مالی دارد.
▫️البته خروج اساتید دانشگاه را محاسبه نکرده ایم، به دلیل آن که هزینه تربیت یک استاد قابل بررسی نبود.
به صورت اجمالی در یک سال خسارت مالی معادل ۸۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

به نظر می‌رسد فرار مغزها علاوه بر خسارات  مالی هزینه های اجتماعی غیر قابل جبرانی به کشور تحمیل می کند و زنگ خطری برای کشور است.عدم توجه به سرمایه های اجتماعی کشور را با بحرانی جدی مواجهه خواهدکرد. علت این مقوله باید هرچه سریع تر توسط اهل فن(اگر موجود باشد) به صورت علمی و مستقل مورد پژوهش و واکاوی قرار گیرد و راه حل های پیشنهادی اجرا شود.

▪️ دپارتمان اقتصادی پادمیرا
https://chat.whatsapp.com/BkgHXFmSElYLJv1Y9Gf8DZ

آب پنهان چیست ؟💦💦💧

️لطفا فقط سی ثانیه وقت بگذارید و تا انتها مطالعه کنید..
🆘

آب پنهان چیست ؟💦💦💧


در کالیفرنیا که یکی از سرسبزترین و زیباترین ایالت های امریکاست، دانشمندان از 5 سال پیش خطر خشکسالی را پیش بینی کرده اند.
همه نهادها احساس خطر کردند، کارواش ها و استخر ها دستور داده شده اند که از دستگاه های تصفیه آب استفاده کنند تا از همان آب مصرفی دوباره استفاده کنند.
شهرداری استاندارد شیرهای دستشویی ها و حمام ها را عوض کرد و همه ساختمان ها موظف شدند از شیرآلاتی استفاده کنند که حجم کمتری از آب را از خود بیرون می کنند.
آب آپارتمان ها محاسبه هزینه اش بر اساس تعداد نفر شد، خانه هایی که اتومبیل یا چمن زیاد آب می دهند جریمه های سنگین می شدند.
همه دانشگاه ها و ادارات دولتی موظف شدند تا سه سال اینده از چشم های الکترونیک برای شیر دستشویی های خود استفاده کنند و حتی استانداردهای حجم سیفون توالت ها هم تغییر کرد.
شرکت های تحقیقاتی روی شیوه جدید آبیاری کشاورزی کار کردند و میزان آب مصرفی کشاورزی 41 درصد کمتر شد.
خلاصه همه چیز در جهت صرفه جویی آب.💦💧
امروز گفته می شود خطر کم آبی در کالیفرنیا نسبت به دیگر ایالت ها 7 سال عقب تر می افتد.
اما اصل ماجرا، شاهکار کالیفرنیایی ها روی پدیده ای بود به اسم Embodied water ، یا آبی که به چشم نمی آید. داستان چه هست؟

شما حجم زیادی برگه در پرینترتان دارید یا چرک نویس های روزانه.
آیا می دانید برای تولید هر برگه A4 تا رسیدن به شما،1 لیتر آب مصرف می شود؟⁉️
آیا می دانید برای تولید هر کفش چرم زنانه یا مردانه تان 811 لیتر آب مصرف شده؟⁉️
آیا می دانید برای تولید یک عدد نان سنگگ که هر روز خانواده می خورند 201 لیتر آب صرف شده؟⁉️
و آیا می دانید هر شلوار لی که هر یک از ما می پوشیم برای تولیدش 1000 هزار لیتر آب صرف شده است؟⁉️
این ها آب پنهان در زندگی ما هستند.
مصرف آب پنهان ما انسان ها، 91 درصد مصرف آبی است که هر روز مصرف می کنیم.
و بخش زیادی از آن مربوط به محصولات خوراکی و پوشش و لوازم زندگی می شوند.
وقتی یک کشور می گوید با خطر خشکسالی روبروست، معنی اش این است که تاثیرش پشت همه این خوراکی ها و لباس ها و حتی مانیتور و کتاب و یک لیوان شیر روی میز شماست اگر تمام شود، این محصولات هم کم کم دیگر تولید نمی شوند.
این یک بحران است. به آن توجه کنید.
دفعه بعد که یک کیلو سیب زمینی خریدید، حواس تان باشد در مصرف اش دقت کنید، برای تولید آن یک کیلو 111  لیتر آب از آب ایران کم شده است و آن 111 لیتر به سختی جایگزین می شود!

دوستان عزيز با توجه به نقشه هاي هواشناسي تا سه ماه اينده فقط سه الي چهار روز بارندگي در برخی استان ها و احتمالا كل كشور خواهيم داشت، با توجه به فقط بيست ميلي متر باران تا  اين لحظه بايد شاهد شديدترين خشك سالي سال هاي اخير باشيم كه خود اين موضوع اوضاع امنيتي را صد چندان به مخاطره خواهد انداخت، عدم رعايت مصرف بهينه اب همه ما را به منجلابي سخت خواهد انداخت🙏🙏🙏🙏🙏🙏

💧ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﺸﻨﻪ ﺍﺳﺖ .

.ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺁﺏ ﮐﻤﺘﺮ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﻢ
 ﺗﺎ :
ﺭﻭﺯﯼ    17000000
ﻟﯿﺘﺮ آﺏ ، ﺫﺧﯿﺮﻩ ﺷﻮﺩ.
ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺮﺍﮎ بگذارید
💧ﻭﺭﻭﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻫﺸﺘﻤﻴﻦ ﺳﺎﻝ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﻰ
 (ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﻭ ﺍﺳﺘﺎن هاﻯ ﻫﻤﺠﻮﺍﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺑﻮﺷﻬﺮ. ﻭ ﻧﻮﺍﺣﻰ ﺟﻨﻮﺏ ﺷﺮﻕ ﻭ ﺷﺮﻕ ﮐﺸﻮﺭ )
ﻃﺒﻖ ﮔﻔﺘﻪ ﻫﺎﻯ ﻧﺎﺳﺎ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﺯ 8ﺳﺎﻝ ﭘﻴﺶ ﻭﺍﺭﺩ ﺩﻭﺭﻩ30ﺳﺎﻝ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﻰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ...
💧ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﻭ ﺗﻮ ﻭ ﮐﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ
ﻧﺒﺎﺷﯿﻢ،
ﺗﺎ ۱۰ﺳﺎﻝ ﺁﺗﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ،
ﮐﺎﻣﻼ ﺑﯿﺎﺑﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ!
💧ﻃﺒﻖ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻧﺎﺳﺎ ﺷﺪﺕ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺣﺪﯼ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﮐﻞ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻣﺤﺾ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺯﺭﺍﻋﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
ﺍﮔﺮ ﺗﺪﺍﺑﯿﺮ ﺟﺪﯼ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﺑه ﮕﻔﺘﻪ ﻧﺎﺳﺎ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﺧﺸﮏ ﺑﻪ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ ﺧﺸﮏ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ!!

💧ﻭ ﺟﺎﻟﺐ ﺍین که ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ۲۵ % ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ،
 ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﻋﺒﻮﺭ می کنیم!

ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺭﺍ ﺟﺪﯼ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ!
ﻣﻮﻗﻊ ﺷﺴﺘﻦ ﻇﺮﻑ،
ﺣﻤﺎﻡ،
ﻟﺒﺎﺱ،
ﻣﺴﻮﺍﮎ،
ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ،
ﻭﺿﻮ
ﻭ ...
ﺑﻪ ﺍﺭﺯﺵ
ﺁﺏ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﺪ!
ﺑﺎ ﺁﺏ ﺑﺎﺯﯼ ﻧﮑﻨﯿﻢ!
ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﻬﻢ ﺍﺳت
💧ﺁﺏ ﻣﺎﯾﻪ ﺣﯿﺎﺕ ﺍﺳﺖ...💧

کمی از همسایگان مان بیاموزیم!


کمی از همسایگان مان بیاموزیم!

 مصطفی تاجزاده:

 وزیر تجارت ترکیه: «در سال ۱۹۷۴ کشورمان فقط ۱/۵ میلیارد دلار صادرات داشت. 

۱۹۹۰ هر ماه ۱/۵ میلیارد دلار  و دیروز فقط در یک روز ۱/۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم.» 

نتیجه توجه نکردن حاکمیت به توسعه اقتصادی و اولویت ندادن به لغو تحریم ها، عامل رشد دیگر کشورهاست و عقب ماندگی ایران.

#اقتصاد  #اقتصاد_بیمار  #اقتصاد_انحصاری
#تحریم  #کاسبان_تحریم  #ارز_دونرخی
#کاسبان_ارز_دونرخی
#انحصار_پروژه_ها  #رانت  #فساد

سالانه 700 هزار نفر از ایران مهاجرت کردند


🔴 سالانه 700 هزار نفر از ایران مهاجرت کردند

♦️بهمن آرمان، کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس آمار مرکز آمار ایران سالانه ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ایران مهاجرت می‌کنند و اگر نرخ رشد جمعیت و زاد و ولد را ۱.۱ درصد در نظر بگیریم، حداکثر جمعیت واقعی و ساکن در ایران نباید بیشتر از ۷۰ میلیون نفر باشد اما در این شرایط شاهد هستیم که ۷۴ میلیون نفر در کشور یارانه دریافت می‌کنند که در اصل به معنای یک فساد گسترده‌ است.

🔻واقعیت این است که دولت باید عزم خود را جزم کند و در نهایت زمینه‌ای را فراهم سازد تا یارانه‌هایی که به ناحق پرداخت می‌شود، ساماندهی کند.

🌐 کانال تلگرام #ایرانیان_انگلستان
🆑🇮🇷🇬🇧 @Iranian_UK